Saturday 21 April 2012

                            BERJIRAN MENURUT ISLAM

 
Para sahabat yang bahagia, Marilah kita bertakwa kepada Allah Taala sebab dengan jalan itu sajalah kita akan menjadi manusia yang memperolehi kebahgiaan di dunia dan di akhirat dan akhirnya dapat masuk ke dalam syurga untuk selama-lamanya.Islam mengajarkan bahawa antara sesama muslim adalah bersaudara serta setiap individu diseru supaya berbaik-baik,dan bantu-membantu dalam semua usaha dan perkerjaan yang menuju kebaikan sesuai dengan tuntutan Allah.
Kita menyedari bahawa wujudnya suatu masyarakat berasaskan tetangga sebagai saudara dan keluarga terdekat.Jiran sebagai saudara terdekat mempunyai tempat yang khusus dalam Islam hinggakan baik buruk berjiran merupakan ukuran iman sesorang.
Barang siapa beriman kepada Allah dan hari akhirat,hendaklah berlaku baik terhadap jiran tertangganya,sesiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah berbicara yang baik dan diam sahaja. (Muslim)
Hadis Rasulluallah (swt) ini menyeru manusia supaya memuliakan jiran, memelihara hak-haknya dan berbuat ehsan kepadanya dengan segala macam kebaikan menurut kemampuan seseorang. Contohnya, memberihadiah, menghilangkan kesulitannya, membantu apa yang diperlukan, menolak segala gangguan serta ikut menaggung kesedihannya.
Jiran tetangga yang dimaksudkan ialah keluarga yang tinggal di persekitaran kita, iaitu empat atau lima puluh rumah dari setiap sudat. Merekalah yang mula-mula sekali wajib perlakukan dengan baik sebelum keluarga lain, iaitu dengan menjaga air muka agar sentiasa manis tanpa ada tanda-tanda permusuhan atau kebencian, saling memberi apabila mendapat rezeki lebih, menahan rasa dengki atau sakit hati yang di timbulkan oleh jiran lain dan menahan diri daripada membalas terhadap jiran yang telah menyakiti hati kita. Demikianlah kewajipan hidup berjiran. Apabila kewajipan-kewajipan ini telah dapat diamalkan oleh setiap orang yang berjiran, nescaya tercipta suasana tenang dan tenteram dan penuh kedamaian. Allah telah mengatur cara hidup berjiran dalam firmannya:
Sembahlah Allah dan janganlah mempersekutukannya dengan sesuatu apapun. Dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, sahabat serta saudara, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran yang dekat dan jauh, rakan sejawat, Ibnu Sabil dan hamba sahayamu. Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga diri. (An Nisa' :36)
Malaikat Jibril sentiasa menitikberatkan supaya Nabi s.a.w berbuat baik terhadap jiran seolah-olah mereka adalah saudara yang boleh mewarisi harta pusaka.Dan pasti setiap mukmin dalam kehidupan di dunia ini termasuk anggota masyrakat di kategorikan sebagai anggota masyarakat yang baik apabila pengaulannya dilakukan dengan baik.
Sebaik-baik kawan menurut penilaian Allah adalah orang yang paling baik terhadap kawannya dan sebaik-baik jiran menurut penilaian Allah (swt) adalah orang yang baik terhadap jirannya. (Tirmizi)
Seorang akan merasa bahagia apabila tinggal dikalangan masyarakat yang prihatin dan menghormatinya. Sebaliknya jika seorang tinggal dikalangan masyarakat yang terdiri daripada mereka yang buruk perangainya, gemar menggangu ketenteraman, jiwa dan sebagainya akan menjadikannya sengsara. Perilaku seburuk ini tidak mungkin ditunjukan oleh seorang mukmin. Oleh kerana itu Nabi Muhammad (saw) amat menegaskan hal ini sehingga beliau bersumpah tiga kali bahawa bukanlah seorang mukmin sehingga jirannya bebas dari keburukan-keburukan atau bencana yang ditimbulkan oleh orang tersebut.
Nabi (saw) bersabda:
Demi Allah tidak beriman orang itu. Seorang bertanya, Siapakah orang itu wahai Rasulullah? Beliau menjawab, "Orang yang jirannya tidak aman daripada bencananya."
(Bukhari, Muslim Ahmad dan lainnya)
Adapun yang dikatakan menyakiti hati jirannya ialah segala tingkah laku yang dapat mengusik ketenteraman seperti mengintap rahsianya, menggangu hak miliknya, menyebarkan keburukannya dan lain-lain. Hadis Rasulullah (saw) ada menjelaskan tentang dosa besar bagi mereka yang menyakiti hati jirannya.
Tidak dapt syurga bagi orang yang jirannya tidak aman daripada gangguannya. (Muslim)
Dari Abdullah bin Mas'ud (ra), Rasulullah (saw) pernah ditanya tentang dosa yang paling besar disisi Allah (swt). maka baginda menyebut tiga perkara, menyekutukan Allah (swt) padahal dia yang menciptakannya, membunuh anaknya kerana takut memberi makanan kepadanya, dan berzina dengan isteri jirannya. (Bukhari, Muslim, Termizi dan Nisa'i)
Daripada hadis-hadis diatas fahamlah kita seorang yang selalu menyakiti jirannya termasuk melakukan dosa besar sehingga dihari khiamat kelak akan mendapat seksaan yang pedih kerana orang yang berjiran bermakna terjalin hubungan dimana terdapat hak dan kewajipan mereka sehingga apa jua perbuatan yang menimbulkan gangguan ketenteraman jiran adalah perbuaran menganiaya hak-hak jiran. Contohnya, seperti membunyikan radio sehingga menggangu jirannya, membuang sampah atau kekotoran yang baunya menggangu jirannya. Tegasnya, dalam berjiran kita hendaklah berbuat baik dan melindungi keselamatan hak-hak jiran kita.

                                                       Nursyuhada bt Abu Seman

No comments:

Post a Comment